Akaroa en Christchurch - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu Akaroa en Christchurch - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu

Akaroa en Christchurch

Door: Frans en Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Frans van der Heijden

30 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Na een goede nachtrust ontbijten we lekker in de vroege ochtendzon in de tuin.
Vanochtend geen eitje want gisterenavond hadden we geen zin meer om nog naar Akaroa te gaan voor het avondeten.
Dus hebben we heel simpel een paar eitjes gekookt en die met brood gegeten.
Maar het ontbijt smaakt er niet minder om.
Ik vraag Jane onze gastvrouw of dat ik gebruik kan maken van de wasmachine en dat kan gelukkig tegen betaling en zij hangt de was ook nog voor me op. Nou geweldig dan is het vanmiddag allemaal weer schoon en droog.
We gaan op weg naar Akaroa. Het is maar 3 km. verderop maar niet te belopen omdat je langs de doorgaande weg moet lopen.
Het is een heel mooi plaatsje met prachtige goed onderhouden gebouwen en overal hangt de franse vlag. Die fransen, het blijven chauvinisten!! Maar het plaatsje mag er zijn. De dame van de VVV is erg behulpzaam en geeft allerlei tips. We willen vandaag niet te veel doen maar gewoon van de plek genieten en vooral lekker uitgebreid lunchen.
Het is prachtig weer en omdat het vandaag maandag is ook relatief rustig. Je kunt hier zwemmen met dolfijnen , met een boot naar de pinguins , met de jetboat mee, zeevissen. Nou het allemaal prachtig maar voor ons even niet.
We beginnen maar eens met een lekker bakje koffie in de zon met uitzicht op de baai.
We besluiten wel het museum te bezoeken om wat meer te weten te komen van de geschiedenis.
Dat is gevestigd in het voormalige Courthouse. Het verteld de geschiedenis vanaf de eerste bewoners tot nu. En dus ook de frustratie van de fransen omdat de engelsen niet accoord gingen met een onafhankelijke franse staat.
We kunnen het ook niet laten om nog even wat winkels te bezoeken en natuurlijk kunnen we het niet laten weer wat leuks te kopen van lokale kunstenaars.
We hebben nog nooit zoveel bijzondere veelzijdige kunst gezien als in dit land. Wat een creativiteit dat hadden we niet verwacht.
We beginnen trek te krijgen en zoeken een leuk restaurantje voor de lunch.
We willen lekker seafood eten en dat gaat hier goed komen. We bestellen een seafood pletter met allerlei lekkere vis en schaal en schelpdieren voor twee. Nou het is inderdaad een schaal vol lekkers , te veel om op te noemen. Nog een glaasje wijn erbij en smullen maar.
Na de lunch doen we nog wat boodschappen en besluiten vanavond zelf wat te maken.
Daarna gaan we terug naar onze B&B om wat te luieren en de koffers moeten weer geherschikt worden zodat we zeker weten dat alles ook mee kan. Ik maak een tas met kleren die we willen achterlaten zodat Jane die mee kan nemen voor het goede doel.
Nou het duurt even maar alle kado's zitten veilig in de koffers en rugzakken.
Ik ben blij dat dit klaar is dan hoeven we ons daar niet meer druk om te maken en hebben we morgen alle tijd om Christchurch te bezoeken.
Ik maak een lekkere salade en met een glaasje wijn erbij genieten we van de ondergaande zon aan de baai.
De volgende ochtend komt Jane even langs om te vragen of alles naar wens is.
We ontbijten lekker in de zon en nemen afscheid van Jane.
Het was wederom een bijzonder mooie locatie om te mogen verblijven.
Op naar Christchurch. Frans is blij dat hij vandaag de laatste berg over mag en kan voorlopig geen bergen meer zien. Na de afdaling zijn we zo in Christchurch en ons motel is makkelijk te vinden. Het ligt tevens op de route naar het vliegveld dus dat is ook fijn. We zijn vroeg maar onze kamer blijkt al klaar te zijn. De receptioniste legt meteen uit hoe we het makkelijkst in het centrum kunnen komen. Nou dat blijkt op loopafstand te zijn. We zitten tegenover een groot park dat overgaat in de botanische tuinen en aansluitend vind je het centrum.
Helemaal goed. Het is een prachtig park met hele oude dikke bomen van daaruit loop je de botanische tuin in met nog veel meer dikkere, hogere en bijzondere bomen. Prachtig om te zien. Naast de botanische tuin ligt het museum. Beide zijn gratis te bezoeken. We zien hier nog weinig van de gevolgen van de aardbeving maar aan de overkant van de weg zie je de eerste werkzaamheden aan gebouwen en de eerste onbewoonbaar verklaarde huizen. We besluiten eerst te lunchen in restaurantje aan het einde van de tuinen. Het blijkt een spaans restaurant te zijn met ja heerlijke tapas. Alles vers en met liefde bereid dat proef je.
We kunnen er weer tegen en lopen langs de rivier de Avon richting het centrum. Op de Avon kun je roeien maar je kunt ook met een punter mee. Alles in klederdracht en heel engels. Het doet aan Oxford en Cambridge denken.
De idylle is gauw over als we de triomfboog zien die volledig in de steigers staat en een gebied erom heen dat volledig is afgezet.
Daarachter bevind zich het nieuwe centrumhart wat volledig is opgetrokken uit stalen containers. Daarin zijn winkels en restaurants gevestigd. Het ziet er allemaal heel verzorgd en kleurrijk uit maar het drama erachter is en blijft verschrikkelijk. Hoe dichter je bij het oude stadshart komt hoe groter de ravage. Panden die nog overeind staan zijn dichtgetimmerd en hele delen van de straat zijn afgezet. Er is ook al veel afgebroken en er wordt overal gebouwd gelukkig. En dan kom je bij de kathedraal die voor de helft in gestort is, de toren is uit veiligheid al geruimd. Daar tegenover ligt het oude VVV ook een historisch pand wat nog volledig gerestaureerd moet worden. We hebben inmiddels begrepen dat er zoveel geld gemoeid is met het herhuisvesten en het bouwen van woningen, de wederopbouw van overheidsgebouwen en scholen dat het daarom zolang duurt voordat de historische gebouwen aan de beurt zijn.
Toch is het denk ik belangrijk voor de stad dat het oude centrum met zijn historische gebouwen hersteld wordt. Deze stad heeft geen hart meer en dat voelen de inwoners als eerste maar ook de toerist geeft het een leeg gevoel.
We besluiten het museum te bezoeken wat de moeite waard blijkt.
Het kan niet tippen aan Te Papa in Wellington maar is wel op zo''n zelfde manier opgezet. Ook hier is veel rekening gehouden met kinderen met veel educatieve hoeken erg leuk en leerzaam.
We wandelen terug door het park en merken dat we moe zijn van al dat geslenter. Dus tijd voor een siesta.
Rond 19.00u. gaan we op zoek naar een leuk restaurantje in de buurt.
We worden welkom geheten door een leuke serveerster die meteen een praatje aanknoopt. Of we net zijn aangekomen en hoe we hier terecht komen. Nou het zag er leuk uit en het rook heerlijk dus we zijn benieuwd.
We vertellen dat het de laatste avond in Nieuw Zeeland is en dat we morgen door vliegen naar Singapore.
Ze wilde in de toekomst ook graag iets van de wereld zien en was druk aan het sparen. Ze wil natuurlijk weten wat we van Nieuw Zeeland vonden en hebben haar gezegd dat wij dit land heel bijzonder vinden met een overweldigende natuur en een hele gastvrije en lieve bevolking.
Dat ze trots mag zijn om in dit land te wonen. Nou dat is ze ook maar ze stelt voor dat wij maar moeten immigreren er is hier voldoende ruimte en leuke mensen zijn altijd welkom.
Ze verteld ons wat er buiten de kaart geserveerd wordt en we kiezen voor een stevige witvis met salade en groene asperges en een goeie fles chardonnay. Ze vraagt wat we van de nieuw zeelandse wijnen vinden, nou wij vinden ze geweldig en het is jammer dat deze wijnen in nederland zo duur zijn. Ik vertel haar dat het vreemd is omdat australische wijn ook van ver moet komen en in nederland goed betaalbaar is. Ze wil weten wat ik van die wijnen vind . Ze zijn ook lekker zijn maar anders dus zij lachen om mijn politiek correct antwoord. Er is gewoon een duidelijk verschil. Wij durven dit na vier weken wijnproeven te bevestigen. Zij geeft ons gelijk.
Het eten ien de wijn zijn heerlijk .
Tijdens het afrekenen wordt ik voorgesteld aan de Little Chef, het is een kleine goedlachse dame . Ik bedank haar voor het heerlijke eten en zeg haar dat het Little alleen op haar lengte slaat maar niet op haar kookkunsten. Fooi zit hier overal inbegrepen in de prijs maar wij hebben op deze reis bij bijzondere locaties altijd extra fooi gegeven. Dus ook vanavond. Het personeel vind dit ook bijzonder en bedanken ons hartelijk. Nou de dank is aan jullie!!
Nog even naar de 24/7 winkel voor wat fris en een kuukske voor morgenochtend want we hebben geen ontbijt.
De laatste checks en dan lekker slapen.
De volgende ochtend gaan we nog even de auto aftanken het is maar 7 km. naar het vleigveld.
Omdat we vanuit het motel moeilijk de weg op kunnen komen door het drukke verkeer besluit Frans verderop in de straat te keren. Hij stuurt zover mogelijk naar lijnks om een ruime bocht te kunnen maken en in een flits zie en hoor ik een achterop komende auto met volle vaart aankomen. Deze bestuurder denkt dat wij langs de weg willen stoppen dus de man is zich van geen kwaad bewust. Ik gil :Frans stoppen!!
Gelukkig reageert hij meteen en de auto passeert ons op een haar na.
Zo zie je maar je kunt pas spreken van een geslaagde roadtrip als de auto veilig op het vliegveld staat.
We laten de auto achter na 2653 km. zuidereiland(totaal 4663km.maar we kijken niet op een km.)
We checken in en gaan eerst lekker ontbijten. Wat een mensen zie je voorbij komen prachtig allemaal.
Om 11.30u. checken we kunnen we aan boord . We installeren ons voor een vlucht van 10 uur. Maar dat komt goed met een lekker fleech dekentje, kussen en een tasje met slaapsokken en een tandenborstel.
Er is voldoende entertainment en de service is geweldig, lekker eten voldoende en regelmatig aanbod van drinken,je hoeft maar te bellen voor een snack. Voor we het weten zijn we in Singapore.
Daar valt de stad weer als een warme deken over ons heen. We nemen een taxi naar het hotel en daar krijgen we tot onze verbazing een gratis diner aan geboden omdat we 3 nachten blijven. Nou dat komt goed uit want we hebben eigenlijk na deze reis geen zin meer om de stad in te gaan. Het is een heel uitgebreid buffet met oesters en suchi, wokgerechten, chinees, japans en europees eten. Nou heerlijk allemaal.
We besluiten om morgen naar Sentosa te gaan dat is een groot park voor jong en oud met een prachtig zeeaquarium.
Maar eerst lekker slapen. Morgen meer.