van Rotorua naar nationaal park Tongariro - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu van Rotorua naar nationaal park Tongariro - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu

van Rotorua naar nationaal park Tongariro

Door: frans en hanneke

Blijf op de hoogte en volg Frans van der Heijden

08 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village

Na ons ontbijtje bij de chinese bakker, ja geen grapje. Alle bakery's hier zijn chinees en geloof het of niet maar ze hebben niet alleen verstand van rijst! Gisterenavond hebben we een leuke gallery gezien van lokale kunstenaars maar deze is pas om 10.00u. open. Ik weet Frans toch te overtuigen te wachten tot die tijd omdat ik denk dat daar voor een goede prijs leuke dingen te koop zijn. Gelukkig is het het wachten waard en vinden we mooie dingen voor een leuke prijs.
Nu door naar the Maori therminal village. Dit is dus een bestaand dorp waar Maori's wonen en werken . Het bevind zich letterlijk op of nabij actieve geisers en overal zie je stoom vandaan komen. Aaan het einde van het dorp bevindt zich de geiser Potutu die tot 30 mtr. hoog kan spuiten. Prachtig om te zien. We passeren een kerkhof waar de graven bovengronds zijn dus een soort tombes . De Maori''s willen hun dierbaren nl. ondergronds in de stoom begraven.
Toeval wil dat er die ochtend een begrafenis is die we op afstand mogen bijwonen. Bij het centrale dorpshuis hebben veel familieleden zich verzameld en wordt gekust en geneust(Maori gebruik). Na een tijdje wordt er voor op het plein van het gemeenschapshuis een riten mat gelegd met een wit kussen erop en wordt de overledene toegezongen waarbij door de vrouwen wordt gedanst en gezwaaid met grote groenen varenbladeren. De overledene is dan nog nergens te bekennen. Het is erg warm in de zon en het duurt ons allemaal te lang dus we besluiten achter langs naar de uitgang van het park te lopen. Daar blijkt de begrafenisstoet zich te bevinden. Ondanks de trieste gebeurtenis wordt er veel gepraat en gelachen. Zo te zien is er ook veel familie van elders gekomen dus het is ook een soort reunie.
Nooit kunnen bedenken dat we dit zouden mogen meemaken.
We vervolgen onze weg naar Wai-o-tapu, Therminal wonderland. Dit is een prachtig park met modderpelen van 100C. zwavelgrotten, prachtige zwavel meren en geisers. Een geweldige belevenis met zelfs een goede nederlandse uitleg. Na 2 uur van de ene verbazing in de andere te rollen hebben we toch wel trek gekregen. Dus voor we de reis voortzetten nog even lekker picknicken. We moeten toch nog zo'n 2 uur rijden naar het nationaal park. De reis verloopt voorspoedig en al snel komen we langs Lake Taupo. Een mega groot meer waar we letterlijk langs rijden. Prachtig machtig mooi!!!. In de verte zien we hoog voor ons de hoogste berg van Nieuw zeeland (2297 mtr.)oprijzen met zijn besneeuwde top. Daar gaat onze reis naartoe, nou ja niet letterlijk naar de top maar toch wel op zo'n 1500 mtr. Daar verblijven we de komende 2 nachten en vandaar uit kunnen we naar de sneeuw. Maar daarover de volgende keer meer.

• 08 Januari 2015 - 09:53

Bert Pasnagel:

Hoi, als ik tip mag geven ga ook even bij de huka falls kijken, net boven taupo, echt de moeite waard . En erg mooi is ook een tocht met rapid jets over rivier ,is kleine 20 minuten rijden van de falls, echt super gaaf. Veel plezier in het mooie nieuw zeeland !

• 08 Januari 2015 - 18:00

Remco :

Hanneke wat schrijf je toch mooie cliffhangers.
    Nu kan ik niet wachten op jullie volgende verhaal. Echt super leuk geschreven en wat maken jullie mooie en leuke dingen mee.
    Veel plezier met het beklimmen en trek een goede trui aan.