Singapore - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Frans en Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Frans van der Heijden

30 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Na een heerlijk ontbijt gaan we informeren wat de makkelijkste manier is om vanaf het hotel naar Sentosa park te gaan. En we willen graag weten wat er buiten het Aquarium nog meer te beleven is. Bij de balie zit een zeer vrolijke Singaporees die ons dat allemaal kan vertellen. Je moet goed luisteren want de mensen spreken allemaal engels maar met een zwaar accent. Hij laat ons zien wat er allemaal mogelijk is en wat de prijzen zijn. Hij geeft zelfs 65+ korting. Je blijft hier lachen!!
We besluiten de kaart en alle opties mee te nemen naar de kamer en nog eens goed te overwegen wat we willen.
Uiteindelijk kiezen we voor de kabelbaan, het zee aquarium en Fort Siloso daar wordt de geschiedenis verteld van het ontstaan van dit fort en de strijd die hier geleverd is tijdens de tweede wereldoorlog.
We nemen een taxi naar mount Faber en kunnen daar de kabelbaan nemen naar Sentosa. Tot dan denken we nog steeds dat de grootte van het park te vergelijken is met de Efteling. Het is een geweldige rit met de kabelbaan hoog boven Singapore met uitzicht op de stad, de mega haven en de zee met alle supertankers en containerschepen die liggen te wachten om binnen te mogen. Eenmaal in het park blijkt dat alles met gratis bus en monorail moet gebeuren want het is een megapark.
Dus daar gaan we met de bus naar het fort. Een gerestaureerde bus brengt ons naar boven en vandaar kunnen we lopend afzakken naar de ingang.Alles is met geluidsopnamen en poppen in beeld gebracht. Compleet met geluiden van vliegtuigen en kanonnen. Heel indrukwekkend allemaal. Ook hier hebben de jappen huisgehouden tijdens de tweede wereldoorlog. Maar het is ook mooi te zien hoe het fort ontstaan is en hoe er geleefd werd aan rond 1880.
Vervolgens nemen we de bus naar het zeeaquarium. Daar begint de tocht met een tentoonstelling over de zijde route via de zee inclusief een soort universum beleving compleet met bewegende banken en zeewater.
Dan wordt het tijd voor het aquarium. Dit is met recht een van de mooiste aquariums ter wereld je valt van de ene verbazing in de andere, we zien zeedraken, zeekomkommers, vissen klein en groot in alle kleuren van de regenboog, Morenen, de meest prachtige koralen, hamerhaaien, de grootste roggen ter wereld te veel om op te noemen en het is net of ze allemaal willen poseren. We zijn hier 4 uur binnen geweest maar we hadden ons hier gemakkelijk een hele dag kunnen vermaken. Ik heb maar 229 foto''s genomen.
Het wordt tijd voor een snack en een pilsje om dit even te verwerken .
We besluiten om met de monorail de meest zuidelijke punt van Azie te bezoeken.
Je gaat via een hangbrug naar deze punt en van daaruit heb je een ongelofelijk mooi uitzicht. Daarna gaan we met de monorail terug naar Merilion waar een meters hoge leewenkop staat. Dit beeld is het symbool van vrijheid en heeft veel betekenis voor de singaporezen.
Achter dit beeld vind je zomaar een prachtig aangelegde Gaudi stijl tuin met prachtige mozaiken van allerlei waterdieren. We vinden het mooi geweest voor vandaag en nemen de kabelbaan terug naar mount Faber om daar een taxi terug naar het hotel te nemen. Het blijkt dat meer mensen dat idee hebben en het is spitsuur. Er is een balie waar je een taxi kunt bestellen maar we hebben het idee dat dit nog wel even kan duren. Maar plots is daar een taxi met bestemming Miramar Hotel. We vinden het vervelend voor de andere wachtenden maar hij is echt voor ons bedoeld. Onze taxi chauffeur is een hele aardig man en knoopt meteen een gesprek aan. We hebben het tijdens deze drukke spits en dus langzaam rijdend verkeer over van alles, heel gezellig. Bij het hotel verontschuldigd hij zich voor het feit dat de rit zolang duurde maar daar kon hij niks aan doen en we hebben ons prima vermaakt. Ik geef hem een fooi waarop hij ons bedankt en ons een goede reis naar Holland wenst.
We gaan eerst maar een eens duik in het zwembad nemen en daarna ontspannen in het bubbelbad. Heerlijk.
Daarna drinken we een pilsje en besluiten op Robertson Qauy te gaan eten . Dat is tegenover het hotel aan de andere kant van de Singapore river. We kiezen voor een italiaans restaurant en bestellen een pasta met zeevruchten en een met langoustines en gamba''s en natuurlijk een lekker glaasje italiaanse wijn. Na een maand geen pasta is dit ook weer erg lekker.
We denken dat de ober een echte siciliaan is zo ziet hij er uit en hij praat ook met een italiaans accent. Bij het afrekenen raak ik in gesprek met hem en wat blijkt het is een indier uit Punjab maar hij spreekt wel italiaans. Lachen!!
Terug in het hotel nemen we nog een glaasje wijn en gaan lekker slapen.
De volgende ochtend schrikken we wakker om 10.10u. Nou dat is schrikken dus wij snel naar beneden voor het ontbijt. We hoeven niet zoveel te eten omdat we om 13.00u. gezellig gaan lunchen met 2 vriendinnen van Evelien maar een broodje en een bekske koffie lusten we wel.
Om 13.15u. zien we de dames vanuit de lobby uit de bus stappen.
Wat gezellig allemaal en we besluiten op Rbertson Quay een gezellig tentje te zoeken voor de lunch. Syfra weet een leuke tent genaamd The Wine connection waar ze en lekkere wijn en heerlijk eten hebben.
het eten is heerlijk aan praat geen gebrek we kletsen over van alles
en nog wat en voor we het weten is het 16.00u. We nemen afscheid en wensen de dames een goede reis naar Vietnam en gaan vervolgens naar Chinatown om voor de kleinkinderen noog chinese kleding te kopen voor de verkleedkist en of de carnaval. Wat een drukte daar, een gekrioel van mensen. alles is versiert want 18 februari is het chinees nieuwjaar, het jaar van de geit. Het ziet er prachtig uit allemaal. We kijken in de metro nog even hoe we morgen kaartjes kunnen kopen en vinden na dit geshop dat we wel een pilsje verdient hebben . We strijken neer op een terras en krijgen 2 literflessen Tigerbeer in een ijsemmer dus ijs en ijskoud. Daar waren we aan toe. Ik zou me hier makkelijk de hele dag kunnen vernmaken met mensen kijken. Ongelofelijk wat er allemaal voorbij komt. Maar nog een liter bier lijkt ons niet verstandig we moeten nog een eind naar huis lopen. Dus op naar het hotel. Morgen gaan we Little India bezoeken met een mooie tempel, de Sultan Moskee en natuurlijk Raffles Hotel. Dit is een koloniaal en legendarisch hotel wat helemaal is gerestaureerd en waar vele beroemdheden hebben overnacht. DE portiers zijn Sikhs in traditionele kledendracht en binnen vind je allerlei bars, biljartroom en een restaurant en prachtige tuinen.
Je kunt dit hotel niet verlaten voordat je de beroemde Singapore Sling hebt gedronken. Dus dat gaan we dan maar doen toch.
Daarna kunnen we douchen en omkleden in ons hotel en gaan we hier lekker eten. En dan is het tijd voor een taxi naar het vliegveld. Als alles goed gaat vertrekken we om middernacht en hopen zondagochtend rond 7.00u te landen in Amsterdam. Het wordt tijd om terug te gaan, de bovenkamer is vol en we missen iedereen. Ik werd een paar dagen geleden wakker met een oeteldonks liedje van Jentje Allenig, draai is un rundje in oeteldonk, zing us un liedje mee zun alle das zo fijn, draai is un rundje in oeteldonk en laot drie daogen alles zonder zurgen zijn......
Ik hoop dat iedereen van de verslagen heeft genoten. Het is maar een beknopte versie want ik had makkelijk een boek vol kunnen schrijven.
Maar er moet ook nog wat te vertellen overblijven.
Vanuit een warm Singaore de groetels van 2 oetels en tot gauw.

• 30 Januari 2015 - 19:42

Trudy:

Ha Lieverds
    Geweldig dat jullie ons meegenomen hebben op jullie reis ik heb ervan genoten, ook van de foto's via de app.
    Fijn als jullie weer thuis zijn ook wij hebben jullie gemist.
    Nog even een reisje met het vliegtuig en dan weer lekker thuis in oe eigeste bedje met oe eigeste familie.