Picton en het Abel Tasman Park - Reisverslag uit Mapua, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu Picton en het Abel Tasman Park - Reisverslag uit Mapua, Nieuw Zeeland van Frans van der Heijden - WaarBenJij.nu

Picton en het Abel Tasman Park

Door: frans en hanneke

Blijf op de hoogte en volg Frans van der Heijden

13 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Mapua

NDaarna op naar de auto verhuur. De dame van het VVV in Wellington heeft geregeld dat a 2 uur varen we een brede baai in met hoge groene bergen aan weerzijde. Het lijkt net Duitsland of Oostenrijk aan zee. Overal zie botrn, zeilboten, zeekayaks. Het prachig en adembenemend. Het duurt zeker nog een half uur voordat we Picton zien. Na het afmeren kunnen we van boord en gaan we onze bagage van de band halen.Daarna gaan we naar de auto verhuur. De dame van de VVV in Wellington heeft geregeld dat wij onze bagage in de auto kunnen leggen en de auto pas na 17.30u. ophalen omdat we met de postboot mee gaan. Het is erg druk dus het duurt even voordat we aan de beurt zijn. Ondertussen heb ik in de gaten dat de dame voor mij nederlandse is en haar man staat buiten te wachten. Frans staat verder op bij de bagage en probeert mij iets duidelijk te maken maar ik snap het niet. uiteindelijk is de auto geregeld dus ik naar buiten. Frans probeerde mij duidelijk te maken dat hij die man kende , hij denkt dat het Wil Rutten is zijn voormalig directeur. Ik heb de beste man niet goed gezien dus ik zeg dan loop je toch naar hem toe. En inderdaad het is Wil. Zij gaan terug naar het noordereiland en dan naar huis. Het blijft apart om bekende of plaatsgenoten tegen te komen zo ver van huis. Ook de Bosschenaren treffen we weer op de parking. Leuk allemaal toch. De boottrip door the Marlborough Sound is prachtig. Onze kapitein is een maori en behoort tot de grootste stam op het ziudereiland. Hij is opgegroeid in deze streek en weet ons heel veel te vertellen. We stoppen onderweg op verschillende plekken om vogels te spotten en gaan naar shiprak cove, de plaats waar James Cook aan land kwam. Het is een mooie baai met mooie vogels. Daarna stoppen we op een klein eilndje waar je naar de top kunt of halverwege bij een kleine waterval vogels kunt spotten. We zien prachige papagaaitjes, en exotische duiven, broedkastjes van pinguins echt mooi. Vervolgens stoppen we onderweg nog 2 keer om wandelaars en fietsers op te halen. Het was wederom een mooie dag met veel informatie. We halen de auto op en rijden door naa onze B&B een km. verder. In de Anchors Down worden we hartelijk verwelkomt door onze gastvrouw Janet. We zijn net op tijd voor een aperatief en daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk. Buiten op het terras treffen we nog een duits en een engels stel op leeftijd en de gastheer Ian.
We kunnen kiezen uit diverse bieren of wijn maar we kiezen uiteindelijk voor Moa beer, van een belgische brouwerij uit de streek. Heerlijk maar wel 9,5 %. Het is heel gezellig en er wordt volop gekletst maar de gastheer moet nog naar de haven voor de prijsuitreiking van de zeilwedstrijd en wij willen douchen en lekker gaan eten in het dorp.
Het is windstil dus we eten heerlijk buiten. De vis is verrukkelijk en de wijn ook. We gaan op tijd naar bed want morgenvroeg moet ik eerst nog een parkeerbon op het postkantoor betalen Ja echt waar !!
De volgende ochtend krijg ik te horen dat ik niet bij het postkantoor moet zijn maar tegenover het postkantoor bij de district Council.
Daar krijg ik te horen dat zij dit niet kunnen regelen omdat het een ander district betreft. Het beste is de boete online te betalen. Oke dat zien we vanavond dan wel en anders vraag ik hulp. Nu op weg naar Nelson. We rijden door een prachtig wijn gebied en herkennen een aantal wijnhuizen omdat we diverse wijnen uit deze streek hebben geproefd. In Nelson willen we lunchen en onze zee kayak tour boeken voor de volgende dag. Nog even een hoedje kopen want we zijn toch zeker 4 uur onderweg en dan op naar Mapua. Onze B&B is een plaatje met uitzicht over een baai of inham die elke 12 uur vol of leeg loopt afhankelijk van het tij. Onze gast vrouw Lies is van deense afkomst en heel aardig. we krijgen een goeie tip waar te eten, het is een restaurant wat al vaak in de prijzen is geval gelegen aan een inham. Het eten is voortreffelijk en we zijn blij dat we vroeg zijn want de tent loopt snel vol.
Terug in de B&B heeft onze gastvrouw lekkere low fat brownies voor ons klaarstaan voor bij de koffie. Het verbaast ons steeds weer hoe gastvrij Nieuw zeelanders zijn en toch niet opdringerig of uit op winst.
Nog even een verslag maken en dan onder de wol.
De volgende ochtend krijgen we een lekker ontbijt zonder eieren want ze komen onze neus uit. Na de rugzak gevuld te hebben met droge kleding, zonnenbrand en patjes gaan we op weg naar Marahau in het nationaal park . Vlug nog even wat water ,sap en broodjes halen en we kunnen onze weg vervolgen. De laatste 10 km zijn steil, smal en bochtig.
We melden ons in Mapua bij het kayakbedrijf en de watertaxi zal ons naar een baai brengen waar gids Kaitlin ons opwacht op het strand. De watertaxi met gasten staat op een trailer en wordt vervoert door een trekker. Vervolgens gaan we via een botenhelling de zee in met trekker en al. Deze draait op een geven moment om maakt de vergrendeling van de boot met de trailer los en we dobberen. Eerst varen we langzaam met beleid naar dieper water en dan gaat het gas erop We zitten voorin naast de schipper en het lijkt wel Maiami Vice. We klappen met grote snelheid over het water, super gaaf.
Aangekomen in de baai gaan er nog 4 duitsers mee die hebben vanochtend al 3,5 uur gewandeld en gaan mee terug met de kayak tour.
De gids is een leuke meid die alles duidelijk uitlegt. Vervolgens na droog oefenen gaan we de zee op. Het is even wennen maar we hebben de slag snel te pakken . Je peddelt van baai naar baai en onderweg krijgen we uileg over rotswanden, vogels, grotten en zeedieren. Prachtig. Om 4 uur zijn we weer terug in Mapua en worden we opgehaald . Terug bij de verhuur drinken we iets en er liggen handdoeken klaar om te douchen. Het weer allemaal super geregeld. Wat een schitterende middag. Morgen gaan we naar de oostkust, naar Kaikoura waar we gaan Whale Watchen. Maar daarover een volgende keer meer.